Warning: Undefined array key "dependencies" in /customers/2/3/3/newlives.dk/httpd.www/wp-includes/blocks.php on line 103 Warning: Undefined array key "version" in /customers/2/3/3/newlives.dk/httpd.www/wp-includes/blocks.php on line 104 Warning: session_start(): Session cannot be started after headers have already been sent in /customers/2/3/3/newlives.dk/httpd.www/wp-content/plugins/custom-contact-forms/classes/class-ccf-form-handler.php on line 587 Pressemeddelelse – NEWLIVES

Et opråb til vore politikere og til offentligheden

Selvom NEWLIVES grundlæggende er imod prostitution, så er det ikke vores ønske at debattere, hvorvidt prostitution skal legaliseres fuldstændigt, delvist eller gøres ulovligt. Det er grundlæggende ikke vores fokus at tale politik. Men vi er nødt til at råbe op her.

NEWLIVES beklager dybt Amnesty Internationals holdning! Amnesty´s nyligt vedtagne resolution omkring at afkriminalisere prostitution, mener vi, er at spille højt spil med de mange ulykkelige skæbner i prostitution.

Hos NEWLIVES frygter vi, at en afkriminalisering af prostitution vil gøre prostitution socialt og kulturelt acceptabelt, hvilket vi frygter kan have en negativ effekt på antallet af prostituerede. Vi frygter, at prostitution kan blive betragtet som en karrierevej, som unge sårbare kvinder i stigende grad vil tilvælge, fordi den fremstår sober og acceptabel. Det er den ikke, og det bør den ikke være, for der er ingen tvivl om, at et liv som prostitueret efterlader dybe ar, som er svære at hele.

Hos NEWLIVES mener vi, at en afkriminalisering er et skridt i den forkerte retning og et udtryk for at have givet op på et problem, der er svært at løse. Vi spørger os selv, om Amnesty egentlig har sat sig ind i følgerne for kvinderne, når de stopper i prostitution? Der er tale om både psykiske og fysiske skader, der ofte er ganske traumatiske. Vi spørger desuden os selv, om Amnesty har sat sig grundigt ind i, hvor svært det er forlade prostitution – især i forhold til de andre spillere i den verden: bagmanden, alfonsen og kunden.

Den "lykkelige luder"

En anden vedvarende offentlig debat handler om eksistensen af den såkaldte lykkelige luder. Hvis hun eksisterer, så har NEWLIVES stadig ikke mødt hende.

Der er ingen unge kvinder, der frivilligt spørger deres eventuelle studievejleder, hvordan de kan uddanne sig til at blive prostitueret på et bordel eller på gaden.

Vi har i stedet mødt flere kvinder, der har ønsket vores støtte til at komme ud af prostitution og til at finde sig selv. Vi har f.eks. mødt:

Den danske kvinde,

• der som barn blev udsat for massivt svigt og siden har søgt bekræftelse til sit ødelagte selvværd ved at prostituere sig selv

• der ”ved et tilfælde” en søndag morgen stod med penge i hånden efter at have solgt sin krop til en mand, der var dobbelt så gammel som hende selv, og siden ikke har levet af andet end prostitution

• der nok er blevet færdig med sin kandidatgrad, men undervejs i sit studie har suppleret sin SU ved at sælge sin krop for penge og gradvist fået ødelagt sit selvværd.

Den udenlandske kvinde (rumænsk, nigeriansk, russisk o.a.),

• der har været handlet som sexslave

• der som eneste vej ud af fattigdom har prostitueret sig selv og nu ikke tror, at hun kan andet

• der mødte den ”forkerte kæreste” og kom i dårligt selskab og pludseligt stod på gaden som prostitueret.

Hvem er vi?

NEWLIVES er en non-profit organisation, som består af en gruppe mennesker med faglig baggrund inden for ledelse, business, jura, markedsføring, kulturelt- og socialt arbejde samt human ressource management.

Vi ved fra vores daglige virke i erhvervslivet, at udbud og efterspørgsel er altafgørende i et hvilket som helst køb og salg af en handelsvare på et givent marked. NEWLIVES ønsker at begrænse efterspørgslen (læs: af kvinder og børn til prostitution som handelsvare).

NEWLIVES mener, at den bedste løsning til at minimere efterspørgslen efter kvinder som handelsvare til sex er den svenske model, hvor kunden bliver kriminaliseret.

Denne løsning kan dog slet ikke stå alene, idet en succesfuld løsning á la den svenske model fordrer, at:

•politiet og andre myndigheder får midler og metoder til at prioritere og skærpe indsatsen mod de kriminelle, der udnytter de tilbageblevne kvinder i prostitution

•politikere og offentlighed skærper opmærksomheden og den økonomiske støtte til terapi, rehabilitering og velfungerende behandlingstilbud samt ikke mindst empowerment til de kvinder, der er og har været i prostitution

NEWLIVES håber i al beskedenhed, at presset på Amnesty International bliver så massivt world wide, at de trækker deres resolution og holdning tilbage og anerkender, at de har fejlet stort.

Se mere om NEWLIVES´virke her på sitet www.newlives.dk

Læs mere om (sex) trafficking på www.humantrafficking.dk

Prostitution kampagne NEWLIVES